Svar: Mad- og soveplan, varme og kør-selv-ferie

28. juli 2017

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor & Far

Tak for jeres brev og spørgsmål :)

Det er vigtigt, at jeres dreng tilbydes mange små måltider hele dagen igennem og at I netop sikrer ham en varieret kost ved at tilbyde ham lidt og tit. Det vil være rigtig godt, at give ham grød morgen og før natten, tilbyde ham grøntsager, kød, fisk, kartofler, ris, pasta og forskelligt brød frokost og aften. Og så vil det være rigtig godt med frugt og bær flere gange i løbet af dagen.

I bør derudover stadig energiberige hans kost med ekstra fedtstof og også tilsætte mme til hans grød morgen og aften. Ekstra fedtstof får han også via de lidt federe fisketyper som f.eks. makrel og laks, - og det må han gerne få frokost og aften. Makrel kan f.eks. spises som pålæg på brød og laks kan bages i ovnen. Han skal nu spise mere og mere af jeres mad, men skal stadig have ekstra fedtstof i sin mad.

Det vil være passende med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Når de ligger der, så er de med til at sikre en vis væskemængde og han får den mælk han behøver, samtidig med at der er plads i maven til mere rigtig mad til måltiderne.

Det vil være rigtig godt med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det varierer lidt hvor lange lurene er i denne alder. Nogle børn sover kortvarigt om dagen, men sover så længere nattesøvn, andre sover længere om dagen, og har så en lidt kortere nattesøvn. Gennemsnitligt vil det være rigtig godt, hvis I kan sikre ham 14 timers søvn døgnet f.eks. fordelt sådan, at han sover 11 timer om natten fra 20-07 og sover 3 timer i løbet af dagen, f.eks. en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2 timer.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Du kan også bruge grøntsagsmos som pålæg eller f.eks. avokadomos. Vand af kop

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30 afhængig af hvor lang formiddagluren er og hvor tidligt/sent den ligger

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Mere og mere familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Mad der smager af noget og mad med mere og mere bid. Små hapsere og mad han kan holde i hånden samtidig med at han også stadig tilbydes mos. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, får derefter børstet tænder :)

Flaske og puttes til natten ca kl 19.45-20...

Sen aften 23-24: Flaske, det der kaldes drømmemåltid og sover derefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

I ...

Annonce

... skal ikke fokusere så meget på mængden af mad, men mere på at han skal tilbydes lidt og tit, og at variationen af fødevarer er vigtig, så han får så mange forskellige næringstoffer som muligt dagen igennem :)

Med hensyn til varme i klapvogn/barnevogn, så skal I være opmærksomme her, fordi der kan blive meget iltfattigt i vognen og han kan faktisk godt blive overophedet. Det er vigtigt, at vognen står i skygge og at der er luft omkring vognen. Det kan også være en god idé at lade kalechen være nede, så der kommer mere luft ned til ham, når han ligger i sin vogn.

Han skal ikke have for meget dyne, tæppe osv. på sig, nu hvor det er sommer og varmere i vejret. Det er vigtigt, at han ikke er pakket for tæt. Og derudover skal I forøge at tilpasse hans påklædning til vejr og vind. Prøv at sætte jer på en havestol, der hvor barnevognen står og prøv at vurdere, hvor meget tøj I selv ville have brug for, hvis I skulle sove der... Måske er det kun nødvendigt med en body eller en t-shirt og et par lette bukser, måske ville det være dejligt med en let trøje, måske kan dynen helt undværes...

Det kan også være, at du skal putte ham med dynen, men så lette den, når han endelig sover.. eller måske skal han have et bomuldstæppe i stedet for dynen, som måske er lettere og ikke så varm.. der findes også sommerdyner til børn, men de kan også være for varme.

Nogle gange er det nødvendigt at skifte madrassen, så han får en madras, som han bedre kan ånde igennem....

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til at køre syd på, så vil det være en god idé at I kører f.eks. meget tidlig morgen, så jeres dreng starter med at sove videre i bilen. I kan også vælge at køre om aftenen og køre hele natten, hvor han normalt sover. På den måde kan I få lagt nogle kilometer bag jer, før I er nødt til at stoppe og holde en god lang pause. At køre i løbet af dagen vil være svært med den størrelse...

Det er vigtigt, at I lægger mange stop ind undervejs. Der skal være tid til at få mad og drikke, skifte ble og også lege lidt. Det er godt, hvis han kan bruge sig selv motorisk, når I stopper, så han får en naturlig træthed i kroppen og derefter er parat til så at skulle køre igen. Det lettest at køre, når han sover...

Derudover vil han naturligt også have brug for lidt underholdning undervejs, og det kan være svært med den alder han har. Nyhedens interesse er dog ofte stor, så hvis I kan medbringe nye ting, som han ikke har set før og måske kan blive fanget lidt af, så vil det være rigtig godt.

En babyfeeder kan også være en god idé. I kan komme frugt, bær, kogte grøntsager eller lignende i og så lade ham sidde og sutte og gumle på det....

Det kan godt være nødvendigt, at en af jer sidder på bagsædet med ham. Nogle gange letter lidt på blenumsen og lige hjælper ham med at skifte stilling, ligesom I kan forsøge at underholde ham lidt :) Men bedst er det at køre, når han alligevel skal sove :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor